Contoh Kerja Kursus Sejarah STPM: Analisis Tokoh Berpengaruh dalam Sejarah Malaysia

Contoh Kerja Kursus Sejarah STPM: Analisis Tokoh Berpengaruh dalam Sejarah Malaysia

Contoh kerja kursus sejarah STPM tokoh membincangkan tentang peranan dan sumbangan tokoh-tokoh terkenal dalam sejarah Malaysia.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Hari ini, saya ingin membincangkan tentang kerja kursus sejarah STPM yang melibatkan tokoh-tokoh penting dalam sejarah Malaysia. Sejarah memainkan peranan yang penting dalam membentuk identiti dan kebudayaan negara kita. Oleh itu, adalah penting untuk kita mempelajari tokoh-tokoh yang telah memainkan peranan penting dalam membentuk sejarah Malaysia.

Untuk memulakan, mari kita lihat contoh kerja kursus sejarah STPM yang berkaitan dengan tokoh. Salah satu tokoh yang sering dipilih sebagai tajuk untuk kerja kursus ini adalah Tun Abdul Razak Hussein. Beliau merupakan Perdana Menteri Malaysia yang kedua dan turut dikenali sebagai bapa pembangunan Malaysia. Dalam kerja kursus ini, pelajar perlu mengkaji sumbangan dan pengaruh beliau terhadap pembangunan ekonomi dan politik negara kita pada zaman pemerintahannya.

Terdapat banyak cara untuk menarik perhatian pembaca ketika membincangkan kerja kursus sejarah STPM yang melibatkan tokoh-tokoh penting. Salah satunya adalah dengan menggunakan kata peralihan seperti untuk memulakan dan mari kita lihat. Selain itu, penyertaan fakta menarik seperti Tun Abdul Razak dikenali sebagai bapa pembangunan Malaysia boleh menarik minat pembaca untuk membaca lebih lanjut.

Pengenalan

Kerja kursus Sejarah STPM sebahagian besarnya melibatkan pembentangan tentang tokoh-tokoh penting dalam sejarah negara. Tujuannya adalah untuk mempelajari kejayaan dan kegagalan seseorang tokoh serta implikasi yang berkaitan dengan perkembangan masyarakat dan negara. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan contoh kerja kursus Sejarah STPM yang berkaitan dengan tokoh.

Pemilihan Tokoh

Pemilihan tokoh adalah langkah penting dalam kerja kursus Sejarah STPM. Anda perlu memilih tokoh yang penting dan relevan dengan topik yang anda ingin kaji. Pastikan tokoh yang dipilih merupakan tokoh yang dapat memberi impak kepada perkembangan dunia dan negara.

Kriteria Pemilihan Tokoh

Terdapat beberapa kriteria yang boleh digunakan sebagai panduan dalam pemilihan tokoh. Kriteria tersebut termasuklah:

  • Pengaruh tokoh dalam sejarah negara atau dunia
  • Peranan tokoh dalam membawa perubahan dalam masyarakat
  • Kepentingan tokoh dalam pembentukan negara atau institusi
  • Kepentingan tokoh dalam bidang politik, ekonomi atau sosial

Sumber Rujukan

Sumber rujukan adalah penting dalam kerja kursus Sejarah STPM. Pastikan anda menggunakan sumber yang sahih dan boleh dipercayai. Contohnya, buku-buku sejarah, jurnal akademik, laporan kajian dan sumber dalam talian. Selain itu, pastikan anda mencatat sumber rujukan dengan betul untuk menghindarkan plagiatisme.

Cara Menulis Sumber

Apabila anda menggunakan sumber rujukan, pastikan anda mencatat maklumat berikut:

  • Nama pengarang atau penerbit
  • Tajuk buku atau artikel
  • Tahun penerbitan
  • Nama penerbit atau jurnal
  • Halaman muka surat

Struktur Kerja Kursus

Struktur kerja kursus Sejarah STPM perlu mempunyai beberapa komponen utama seperti:

  • Pendahuluan
  • Latar Belakang
  • Tujuan Kajian
  • Pemilihan Tokoh
  • Analisis Peranan Tokoh
  • Impak Peranan Tokoh
  • Kesimpulan
  • Rujukan

Analisis Peranan Tokoh

Untuk melaksanakan analisis peranan tokoh, anda perlu mengkaji tentang kejayaan dan kegagalan tokoh tersebut dalam konteks sejarah. Pastikan anda mempunyai maklumat yang mencukupi dan boleh dipercayai untuk membolehkan anda membuat penilaian yang tepat dan kritikal.

Contoh Soalan Analisis

Berikut adalah contoh soalan analisis peranan tokoh:

  • Apakah peranan tokoh dalam membawa perubahan kepada masyarakat?
  • Adakah tokoh memberi sumbangan dalam pembentukan negara atau institusi?
  • Bagaimana tokoh mempengaruhi bidang politik, ekonomi atau sosial?
  • Apakah implikasi peranan tokoh dalam sejarah negara atau dunia?

Impak Peranan Tokoh

Impak peranan tokoh dalam sejarah adalah penting dalam kerja kursus Sejarah STPM. Anda perlu mengkaji tentang implikasi positif dan negatif yang berkaitan dengan peranan tokoh dalam masyarakat dan negara. Pastikan anda memberi penilaian yang tepat dan kritikal berdasarkan maklumat yang diperoleh.

Contoh Soalan Impak Peranan Tokoh

Berikut adalah contoh soalan impak peranan tokoh:

  • Apakah implikasi positif dan negatif peranan tokoh terhadap pembangunan masyarakat dan negara?
  • Bagaimana peranan tokoh memberi impak kepada bidang politik, ekonomi atau sosial dalam sejarah?
  • Adakah implikasi peranan tokoh masih relevan dalam konteks masyarakat dan negara pada masa kini?

Kesimpulan

Kesimpulan

Dalam kerja kursus Sejarah STPM, pemilihan tokoh dan analisis peranan serta impak tokoh adalah penting dalam membolehkan anda memahami perkembangan masyarakat dan negara. Pastikan anda menggunakan sumber rujukan yang sahih dan mematuhi struktur kerja kursus yang ditetapkan.

Rujukan

Rujukan
  • Ahmad, S. (2016). Tokoh Paling Berpengaruh dalam Sejarah Dunia. Penerbit Universiti Kebangsaaan Malaysia.
  • Fauzi, A. (2015). Analisis Peranan Tokoh dalam Pembentukan Negara. Penerbit Universiti Malaya.
  • Hamzah, M. (2014). Impak Peranan Tokoh Terhadap Pembangunan Masyarakat. Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

Pengenalan:

Kerja kursus sejarah STPM bertujuan untuk memperkenalkan dan menerangkan pemikiran serta sumbangan tokoh dalam sejarah dunia dan Malaysia. Untuk melakukannya, kerja kursus ini memfokuskan pada maklumat berkaitan dengan tokoh-tokoh penting dalam sejarah. Terdapat sepuluh subtopik yang perlu diperhatikan dalam kerja kursus sejarah STPM tokoh.

1. Pengenalan dan Perincian Tokoh:

Subtopik ini meminta pelajar untuk memberikan penjelasan tentang tokoh yang dipilih serta menyebutkan beberapa perincian mengenai tokoh tersebut seperti tempat lahir dan tahun kelahiran dan kematian.

2. Latar Belakang Keluarga Dan Pendidikan:

Bahagian ini sangat penting dalam kerja kursus sejarah STPM. Pelajar diminta untuk meneliti latar belakang keluarga dan pendidikan tokoh terbabit kerana pendidikan dan keluarga memainkan peranan penting dalam pembentukkan tokoh dalam sejarah.

3. Pemikiran dan Falsafah Tokoh:

Subtopik ini memerlukan pelajar untuk menjelaskan pemikiran dan falsafah tokoh terbabit dengan lebih terperinci. Ini membantu memperkuatkan lagi pemahaman tentang tokoh yang dipilih.

4. Sumbangan dalam Bidang Masyarakat dan Kehidupan:

Pelajar diminta untuk menerangkan sumbangan tokoh terbabit dalam bidang masyarakat dan kehidupan. Penerangan perlu dijelaskan dengan terperinci agar dapat memahami kesan sumbangan tersebut terhadap masyarakat serta kehidupan.

5. Kejayaan dan Kepimpinan:

Bahagian ini memerlukan pelajar untuk menerangkan kejayaan dan kepimpinan tokoh terbabit. Sifat kepimpinan tokoh perlu difahami dan kejayaan tokoh terbabit perlu dipertimbangkan supaya dapat memahami kejayaan tersebut.

6. Pendapat dan Kesan Tokoh dalam Sejarah:

Subtopik ini memerlukan pelajar untuk meneliti tentang pendapat dan kesan tokoh dalam sejarah. Pendapat ini perlu disusun dengan terperinci supaya dapat memahami kesan tokoh tersebut dalam sejarah.

7. Masa Depan dan Cabaran:

Pelajar diminta untuk menerangkan tentang masa depan dan cabaran yang mungkin dihadapi oleh masyarakat berdasarkan pemikiran tokoh terbabit. Pelajar perlu membuat ramalan tentang masa depan dengan mengambil kira pemikiran tokoh tersebut.

8. Kaitan dengan Konteks Sejarah Malaysia:

Bahagian ini memerlukan pelajar untuk menjelaskan tentang kaitan tokoh terbabit dengan konteks sejarah Malaysia. Kaitan ini perlu difahami supaya dapat memahami sumbangan dan kesan tokoh tersebut dalam masyarakat Malaysia.

9. Membuat Perbandingan dengan Tokoh Lain:

Subtopik ini memerlukan pelajar untuk membuat perbandingan dengan tokoh lain dan menjelaskan perbezaan serta persamaan antara tokoh tersebut. Kesamaan dan perbezaan ini perlu dijelaskan secara terperinci.

10. Saranan dan Pandangan:

Bahagian ini memerlukan pelajar untuk memberikan saranan dan pandangan tentang tokoh terbabit. Saranan dan pandangan perlu cukup spesifik dan berdasarkan fakta-fakta semasa.Dalam kesimpulannya, kerja kursus sejarah STPM tokoh memerlukan pelajar untuk melakukan penyelidikan yang teliti dan mengumpulkan maklumat yang relevan tentang tokoh yang dipilih. Pelajar perlu memperkenalkan tokoh tersebut serta memberikan penerangan mengenai pemikiran dan sumbangan tokoh dalam sejarah dunia dan Malaysia. Pelajar juga perlu meneliti kaitan tokoh terbabit dengan konteks sejarah Malaysia dan memberikan pandangan serta saranan yang spesifik. Dengan melakukan kerja kursus sejarah STPM tokoh dengan teliti, pelajar dapat memperkukuhkan lagi pemahaman tentang sejarah dan pembentukkan tokoh-tokoh penting dalam masyarakat.

Voice dan Tone:

Saya akan memberikan penjelasan mengenai contoh kerja kursus sejarah STPM tokoh dengan menggunakan bahasa Melayu. Dalam penjelasan ini, saya akan mengambil sudut pandang objektif dan menyampaikan fakta-fakta yang relevan mengenai topik ini.

Point of View:

Contoh kerja kursus sejarah STPM tokoh adalah tugas akademik yang diberikan kepada pelajar STPM untuk menilai kemahiran mereka dalam membaca, mengkaji dan menulis tentang tokoh-tokoh penting dalam sejarah Malaysia. Tugasan ini bertujuan untuk mengembangkan kebolehan analisis dan pemikiran kritis pelajar dalam memahami peranan tokoh-tokoh terkenal dalam membentuk sejarah negara.

Pros:

  1. Tugasan ini dapat membantu pelajar meningkatkan kemahiran membaca, mengkaji dan menulis.
  2. Pelajar dapat memperoleh pengetahuan yang mendalam mengenai tokoh-tokoh penting dalam sejarah Malaysia.
  3. Tugasan ini dapat memupuk kemahiran berfikir kritis pelajar dalam menganalisis dan menilai kontribusi tokoh-tokoh terkenal dalam sejarah negara.

Cons:

  1. Tugasan ini memerlukan masa dan usaha yang banyak dari pelajar untuk menyiapkan penyelidikan dan penulisan.
  2. Berdasarkan subjektiviti penyelidikan yang dilakukan, pelajar mungkin mempunyai pandangan yang berbeza mengenai tokoh-tokoh yang sama.
  3. Pelajar mungkin menghadapi kesukaran dalam mencari sumber-sumber yang sahih dan relevan mengenai tokoh-tokoh yang dipilih.

Selamat datang kepada semua pembaca blog. Hari ini, kami ingin berkongsi beberapa contoh kerja kursus sejarah STPM yang berkaitan dengan tokoh-tokoh terkenal. Sejarah adalah subjek yang penting dan mempunyai banyak kepentingan dalam kehidupan kita. Oleh itu, sebagai pelajar, kita perlu mempelajari sejarah dan menghargai sumbangan tokoh-tokoh terkenal dalam sejarah.

Contoh pertama kerja kursus sejarah STPM adalah tentang Tun Dr. Mahathir Mohamad. Kerja kursus ini memfokuskan tentang sumbangan dan pencapaian Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-4. Ia merangkumi pengenalan, latar belakang, pendidikan dan kerjaya politik beliau. Selain itu, ia juga membincangkan isu-isu yang dihadapi semasa pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad seperti krisis ekonomi Asia dan pelaksanaan Projek Bakun.

Contoh kedua kerja kursus sejarah STPM adalah tentang Tunku Abdul Rahman. Kerja kursus ini memberikan gambaran tentang kehidupan Tunku Abdul Rahman, dari awal kecil hingga ke aras ketua negara. Ia juga merangkumi perkara-perkara penting seperti penubuhan Parti Perikatan, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu, dan merdeka dari British. Melalui kerja kursus ini, pelajar dapat memahami betapa pentingnya perjuangan tokoh seperti Tunku Abdul Rahman dalam membawa negara kita merdeka.

Agar menjadi pelajar yang cemerlang, kita perlu memahami dan menghargai sejarah serta tokoh-tokoh terkenal yang telah memberikan sumbangan besar dalam pembangunan negara. Dengan mempelajari kerja kursus sejarah STPM ini, kita dapat memperkayakan pengetahuan kita tentang sejarah Malaysia dan menginspirasi diri sendiri untuk menjadi warga negara yang berguna pada masa depan. Terima kasih kerana membaca blog ini dan semoga kita semua dapat terus belajar dan berkembang dalam bidang sejarah.

Voice dan Tone

Penggunaan suara dan nada dalam penulisan kerja kursus sejarah STPM sangat penting. Anda perlu memilih suara dan nada yang sesuai dengan topik dan gaya penulisan. Berikut adalah beberapa contoh suara dan nada yang boleh digunakan dalam penulisan kerja kursus sejarah STPM:- Serius: Suara dan nada serius sesuai digunakan untuk topik yang berkaitan dengan peristiwa bersejarah atau tokoh-tokoh penting dalam sejarah.- Nasihat: Suara dan nada ini digunakan untuk menyampaikan nasihat atau cadangan kepada pembaca tentang topik tertentu.- Mendalam: Suara dan nada ini digunakan untuk memberikan pemahaman mendalam tentang topik tertentu.

People Also Ask tentang Contoh Kerja Kursus Sejarah STPM Tokoh:

1. Apakah contoh kerja kursus sejarah STPM tokoh yang baik?Sebagai contoh, anda boleh menulis tentang seorang tokoh terkenal seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad dan kaitannya dengan pembangunan negara Malaysia. Anda juga boleh menulis tentang tokoh-tokoh penting dalam sejarah dunia seperti Nelson Mandela atau Che Guevara.2. Bagaimana cara menulis kerja kursus sejarah STPM tokoh yang baik?Untuk menulis kerja kursus sejarah STPM tokoh yang baik, anda perlu melakukan penyelidikan yang mendalam tentang tokoh tersebut. Pastikan anda memahami latar belakang, kehidupan, dan sumbangan tokoh tersebut kepada masyarakat atau negara. Gunakan sumber yang dipercayai dan pastikan anda memberikan analisis yang mendalam tentang sumbangan tokoh tersebut.3. Apakah struktur yang sesuai untuk kerja kursus sejarah STPM tokoh?Struktur yang sesuai untuk kerja kursus sejarah STPM tokoh adalah:- Pendahuluan: Menerangkan tentang tokoh yang akan dibincangkan dan tujuan penulisan.- Latar Belakang: Menerangkan tentang kehidupan awal, pendidikan, dan pengalaman tokoh tersebut.- Sumbangan: Menerangkan tentang sumbangan tokoh dalam bidang tertentu dan kaitannya dengan perkembangan negara atau masyarakat.- Analisis: Memberikan analisis tentang kesan sumbangan tokoh terhadap masyarakat atau negara.- Kesimpulan: Mengulang kembali tujuan penulisan dan memberikan ringkasan tentang tokoh yang telah dibincangkan.Dalam penulisan kerja kursus sejarah STPM tokoh, pastikan anda menggunakan suara dan nada yang sesuai dan memberikan maklumat yang tepat dan terperinci.
LihatTutupKomentar